Quin és el millor hosting?
Aquesta és la pregunta que tots ens fem abans de crear un lloc web o eCommerce o d’allotjar la gestió dels nostres correus electrònics, Aquests són els punts principals per prendre en consideració abans d’escollir el correcte hosting.
Hosting de pagament o gratuït.
El primer a prendre en consideració és entendre que no sempre els serveis més barats són el més convenients. Un servei d’un cost molt baix pot tenir “lletra petita”, un rendiment de descàrrega molt baix, retallar moltes funcionalitats o restringir significativament el servei (WEB lentes, correus no filtrats, virus…) I, per descomptat, no cal pensar en els servidors gratuïts, ja que no ofereixen cap garantia de funcionament, de seguretat ni de privacitat de les teves dades i les dels clients. Si vols donar una imatge seriosa i professional d’aquesta manera, la que la teva empresa es mereix, no ho aconseguiràs.
Es poden trobar bons serveis a partir de 90€ anuals, els quals admeten força comptes de correus amb gran capacitat i també suport de totes les tecnologies WEB sense sorpreses de compatibilitat (Sistema operatiu Windows o Linux, PHP, .NET, JEE…)
Millor si el filtratge anti-spam (publicitat no desitjada) de correu és un servei perimetral, no gratuït i fora del servidor principal, ja que en aquest cas també mantenen una còpia dels correus en el servidor de filtratge si el servidor de correu entrant falla i també tenen filtratge de virus i són configurables.
Hosting compartit o Dedicat.
- En un servidor compartit, tens el teu lloc web i missatgeria allotjats en un servidor, que té altres llocs web i mail en ell. Per descomptat, el teu lloc web compartirà el mateix servidor que altres, això vol dir que també comparteixen el processador, la memòria i les connexions de xarxa. El web hosting compartit és més econòmic i molt més fàcil d’administrar que un servidor dedicat. En alguns casos la gestió per part del personal que ofereix el servei està inclosa.
Els servidors actuals treballen amb múltiples processadors i molta memòria, amb la qual cosa són suficients per a la majoria de WEB i botigues electròniques. La part de correu és més delicada, perquè requereix més capacitat de procés, a menys que el servei anti-spam sigui perimetral, com hem comentat.
- En un servidor dedicat, tens la màquina sencera per a tu. Això és ràpid, segur i tindràs el control total. Però calen coneixements d’administració de servidors de correu, WEB, ftp… que sovint ofereixen com a servei alguns proveïdors costos apart.
En els dedicats pots instal·lar qualsevol programa que vulguis i actualitzar programes amb la freqüència que vulguis. El hosting dedicat és una bona opció per a llocs que tenen una gran quantitat de visitants, volum de correus i missatgeria interna, consumeixen molts recursos del sistema (a través de l’ús de scripts o tasques programades), si està a càrrec de dades molt importants o si necessites seguretat o programari especial que no estan disponibles en un servidor compartit.
Llavors, quin és el millor? Tot depèn del projecte que tinguis en ment.
Infraestructura
Potser una de les decisions més importants és la plataforma amb la qual treballaràs: Windows o Linux.
- Els servidors de Linux són un xic més barats i poden executar scripts i pàgines dinàmiques en format PHP. Normalment són els més utilitzats en els servidors de missatgeria electrònica. Alguns servidors de correu són gratuïts. Altres són equivalents a Microsoft Exchange i més econòmics, com ara Zimbra, que és una autèntica suite col·laborativa, amb gestió dels contactes, de l’agenda, missatgeria interna i externa…
- Els servidors Windows, d’altra banda, són més cars excepte en algun cas i poden executar scripts, ASP.NET. JEE i PHP, depenent de les configuracions del proveïdor. Tot i que hi ha programari gratuït, els servidors de correu Windows solen ser amb llicència, com Microsoft Exchange. Per altra banda, gràcies a Terminal Server i el sistema operatiu Windows Server, és aquest sistema operatiu l’ideal per als servidors dedicats, ja que són molt més fàcils d’administrar.
En els servidors compartits el servei de missatgeria està inclòs en la majoria dels casos, però és limitat a la funció de missatgeria, sense còpies dels correus en cas de fallada. L’elecció de la plataforma depèn del llenguatge que facis servir. Mantenir i instal·lar un servidor Windows és més car i complex que un Linux per temes de llicències i per temes de seguretat. Això és problemàtic, sobretot amb els dedicats, on corre a càrrec del client. Hi ha proveïdors que ofereixen Linux i Windows al mateix preu. Cal tenir-ho en compte.
Per a grans aplicacions WEB on sigui crítica la disponibilitat del servei i les connexions recurrents, alguns proveïdors ofereixen servidors Java JEE com ara GlassFish.
L’espai en disc, capacitat de procés i memòria RAM
Has de fixar-te en la quantitat d’espai que contractes. Si el teu lloc és estàtic, té poques pàgines i no canvia sovint, de 100 a 500 MB són suficients. Per treballar amb bases de dades i llocs dinàmics, el recomanable és triar un hosting per sobre dels 500 MB. Desconfia de l’espai Il·limitat. No hi ha un sistema d’emmagatzematge de dades infinit.
Alguns hostings econòmic informen en la lletra petita de les capacitats reals, que no són les que aparentment prometen.
Taxa de transferència.
Hi ha un límit de transferència de dades mensuals? Qualsevol cosa per sota dels 6 Gigues pot quedar-se curt, sobretot si el teu lloc té molts fitxers multimèdia. Imagina que la meitat de mes consumeixes tot el teu ample de banda i el lloc no sigui accessible pels següents 15 dies!
Informa’t bé de els Hosting que anuncien una transferència il·limitada ja que normalment la limitació està en altres aspectes, com ample de banda a partir de certa quantitat consumida, impossibilitat en la transferència de grans fitxers, etc…
Suport
El Suport normalment no és pres mol en compte, però és essencial per als moments en què les coses fallen.
El problema rau en saber si el hosting en qüestió és professional (amb tota la infraestructura i personal que això implica) T’has de fixar en el següent: ¿té un telèfon de suport? ¿Un mail? ¿Un sistema en línia tipus xat?
Fixa’t en la seva ubicació i als seus clients. Pots fer una consulta i veure si el suport és real, si contesten ràpid o si en aquest moment no poden atendre’t de forma telefònica i reps resposta amb una altra trucada. També cal considerar el temps de resposta en la creació de incidències per Mail, Formulari, etc…
Sempre busca els que tenen un número de telèfon. En general els que treballen només amb Mails tenen temps de resposta de 24 hores o més, el que no serveix per a urgències. Recorda que estàs pagant pel servei i ells estan obligats a respondre.
Finalment, el millor suport i que pocs tenen és el què et pots dirigir i conèixer els seus tècnics, fins i tot en persona: un servei eficient i humà.
Millor si tenen servei tècnic a domicili o remot, per molt que suposi un cost afegit, ja que la major part de problemes amb el correu electrònic provenen de virus, suplantació d’identitat… que provenen de les màquines del client.
El DataCenter
On tenen els servidors que allotjaran les teves aplicacions WEB o correus: prop teu o a la Xina, Rússia, Estats Units…? És un lloc condicionat per a tal efecte (seguretat d’accés, mesures ignífugues, protecció de dades…)?, Quines són les mesures en cas de talls d’energia o hackeig? Hi ha algú a prop de les màquines sempre, per a monitoritzar, intervenir físicament o restablir el servei? Si un proveïdor de Hosting no indica on es troba físicament els seus servidors, desconfia d’ell. Possiblem
ent tinguin alguna cosa a amagar.
Uns dels millors datacenters en quant a seguretat, disponibilitat i servei són els de British Telecom, amb un rati d’incidències i desconnexions pràcticament nul. Gestionen 45 Data Center a nivell mundial, 85% d’ells Tier 3 i 4. Disposen de 3 d’aquests Centres de Dades amb un model de gestió local i certificats sota les normes ISO2000 i ISO27001.
• Tier 1 = components de capacitat no redundants
• Tier 2 = Tier 1 + components de capacitat redundants.
• Tier 3 = Tier 1 + Tier 2 + equips d’alimentació dual i múltiples enllaços ascendents.
• Tier 4 = Tier 1 + Tier 2 + Nivell 3 + tots els components són totalment tolerant a fallades incloent enllaços ascendents, emmagatzematge, refrigeradors, sistemes d’aire condicionat, servidors, etc. Tot és de doble potència.
Disponibilitat.
Quant temps pren reposar el teu lloc si falla? Què passa si es talla la llum? I si la falla passa un cap de setmana o un dia de festa? La disponibilitat del lloc (que la seva web estigui dalt i sigui accessible) és un altre punt crític. L’única forma de saber com funciona és contactar amb el suport tècnic.
Serveis
Que pots fer amb el meu Hosting i com…? Pots crear comptes de correu ?, Quantes comptes de correu ?, Té tauler de control remot, com ara ISPConfig? Pots crear comptes d’FTP ?. Els extres són tan importants com l’espai i el suport. Revisa i pregunta.
Ubicació geogràfica de l’empresa
Les empreses de hostings estrangeres en general són més barates que els nacionals, però tenen el desavantatge de l’atenció i el suport. Qualsevol consulta o reclamació pren de vegades una eternitat, per la qual cosa és convenient contractar un host amb el qual la comunicació sigui fàcil i fluida. Un altre punt a favor dels serveis nacionals és que es pot pagar fent ingressos directes i el lliurament de factures. Millor si el servei està dins de la mateixa comunitat autònoma, ja que facilita el contacte directe amb el personal.
Cost
La disponibilitat i els altres punts anteriorment esmentats tenen un cost. Sospesa tot el que ofereix el hosting abans de decidir. Si un costa 6 € mensuals però no té suport, no és competència per un que costa 10 € i sí que en té.
Política de devolució
Què passa si no t’agrada el servei o no compleix les teves expectatives?. Imagina que el vas tenir un mes i has tingut durs problemes i vols que et tornin els teus diners. T’ho lliuraran?. Pregunta abans de contractar quina és la política al respecte.
Domini propi o gestionat pel hosting.
Alguns hostings t’ofereixen el domini gratis si ho contractes amb ells i es lliura el domini però registrat a nom de l’empresa de Hosting. I quan vols canviar de companyia no pots perquè és de la seva propietat. Tracta de no usar aquests sistemes, llevat que el proveïdor especifiqui que el domini efectivament passa a ser teu i que es registra al teu nom.
També hi ha proveïdors que, per evitar el bloqueig del trasllat per culpa de correus administratius que no existeixen i que estan entrats incorrectament en el registre, hi posen un correu de seu domini. És una actitud responsable que et facilitarà el trasllat a un altre proveïdor si no estàs content amb el servei.
Així doncs, què cal fer?
Finalment, i com una norma general per a tots els serveis d’internet busca referències externes i investiga. I si aquestes referències provenen de gent especialitzada, molt millor.
I, sobretot, no t’encadenis i sigues lliure. El proveïdor que t’ofereix proximitat i tracte “humà”, responsabilitat, transparència i llibertat d’escollir en un moment donat, també et dóna més confiança.