Skip to content

Actualitat

Intel·ligència Artificial, ara per a les PIME: una oportunitat encara força desconeguda

La Intel·ligència Artificial (IA) aplicada a les PIME proporciona múltiples beneficis tant per als departaments interns com per a la relació amb clients o amb els proveïdors. T'expliquem les principals aplicacions.

Què és la Intel·ligència Artificial?

A grans trets, aquesta tecnologia es basa en sistemes informàtics que utilitzen informació per dur a terme activitats “humanes” com resoldre problemes, aprendre i altres qüestions que s’hagin de resoldre mitjançant la intel·ligència. 

Aquest article de Computer Hoy és una bona introducció a aquest tema i, a més, presenta algunes de les seves aplicacions més interessants.

La Intel·ligència Artificial ha sonat durant molt de temps a pel·lícula de ciència ficció, a tecnologia punta només a l’abast d’empreses poderoses capaces de saber més gràcies a l’anàlisi massiva de dades. Tanmateix, res més lluny de la realitat, el concepte d’IA s’ha popularitzat; fins i tot es podria dir que s’ha convertit en quelcom quotidià del que qualsevol persona pot disposar. I és que la Intel·ligència Artificial està present en moltes més facetes diàries del que qualsevol es pot imaginar.

Encara que no ho sembli, en el nostre dia a dia estem contínuament utilitzant aquesta tecnologia. Quan Netflix ens recomana una pel·lícula o sèrie ho fa amb base en el contingut que hem vist anteriorment (els nostre gustos) i altres sèries o pel·lícules que han vist usuaris amb gustos similars als nostres, l’algoritme de Netflix “aprèn” a conèixer-nos i ens proposa un contingut adaptat a nosaltres.

Al final es tracta de sistemes que pensen i actuen com a éssers humans .

En la següent imatge pots veure les principals aplicacions que té aquesta tecnologia en els sectors econòmics:

Com em pot ajudar la IA?

La IA t’ajuda a millorar les activitats de venda i màrqueting, gràcies a l’anàlisi de tendències, comentaris dels clients i molt més, que et permetran segmentar millor les teves campanyes de màrqueting. D’altra banda, podràs optimitzar l’experiència del client, ja sigui mitjançant els robots de xat (que estan marcant un abans i un després en l’atenció al client, com relata aquest article sobre chatbots per a PIME), minimitzant els errors humans o resolent les incidències de forma més ràpida. 

A més de tot això, la IA et permet prendre millors decisions empresarials, gràcies a l’anàlisi financera, i a agilitzar els processos interns, des de les nòmines fins a tasques administratives diverses.

És curiós que sols un 7% de les PIME han adoptat solucions d’intel·ligència artificial, quan ni és tan complicat, ni tan costós si es té en compte el que pot aportar al creixement del negoci.

I en les PIME, doncs, quins beneficis té?

En aquest sentit la Intel·ligència Artificial aplicada a les PIME proporciona múltiples beneficis tant per als departaments interns com per a recursos humans i també per la relació amb els clients o fins i tot amb els proveïdors.

  • I és que gràcies a la IA es poden realitzar anàlisis del comportament d’aquests clients o de les tendències actuals, de manera que permetran predir accions futures i facilitaran la presa de decisions estratègiques, les quals es realitzaran en base a les dades obtingudes.
     
  • D’altra banda, la implementació de solucions d’IA permet dur a terme sense dificultats alguns processos automatitzats, com és el cas de respondre al client o atendre incidències de forma efectiva, àgil i sense barreres d’espai o temps (per exemple, amb els chatbots).
     
  • Així mateix, la IA afavoreix la digitalització de processos empresarials que faciliten determinats escenaris tan actuals com el del teletreball.
     
  • Tot plegat, unit a l’anàlisi de grans volums de dades (Big Data), farà possible una millor optimització i segmentació de les campanyes de màrqueting, les quals tindran majors possibilitats d’èxit i, per tant, el possible creixement de les vendes.

Quines eines tinc per aplicar la intel·ligència artificial en la meva PIME?

Un cop analitzats els avantatges que pot suposar la implantació de solucions d’ IA, és el moment d’explicar com realitzar la seva implantació:

  1. Implementació de programari d’intel·ligència artificial: això permetrà analitzar dades, ordenar-les, conèixer comportaments del consumidor o de clients potencials i avançar-nos per mitjà de prediccions. En el cas d’una web ecommerce ens permetrà conèixer alguns detalls com per què els usuaris s’aturin en una determinada secció o per què no arriben a completar el carret i el procés de compra. Amb això aplicarem determinats canvis i millores i adaptarem les nostres campanyes a aquests gustos, per tal de garantir l’èxit de les nostres accions. 
     
  2. Chatbots: la integració de chatbots és cada vegada més comuna com a eina per abordar l’atenció al client de les pimes. D’aquesta manera es respon de forma ràpida i efectiva com si es tractés d’un humà gràcies al llenguatge natural que utilitzen. A més, això permetrà derivar la petició correctament als departaments corresponents i conèixer de forma àgil les incidències o dubtes més freqüents dels clients. 
     
  3. Màrqueting Automation: gràcies a la intel·ligència artificial es poden desenvolupar campanyes de màrqueting en base a diferents escenaris que s’aniran activant en funció del comportament del client.
    Exemple: enviament d’email amb descompte quan un client porti més de tres mesos sense comprar en un comerç electrònic; recordatori de carret abandonat quan passin més de tres hores, … 
     
  4. Automatització de processos i suport a departaments: la intel·ligència artificial ajuda a realitzar determinades tasques de forma automatitzada i amb possibilitat de programar-se a mida. Això ajuda a estalviar temps i recursos en la selecció de personal, en el seguiment d’oportunitats, etc. A més, gràcies a l’anàlisi i ordenació de perfils de client, el tracte amb els mateixos és més senzill i exitós.

Preguntes freqüents sobre la intel·ligència artificial per a PIME

¿La IA és cara?

El preu depèn de les necessitats exactes de cada negoci, però pots triar la solució que més s’ajusti als teus requisits. Quan es valora el ROI i els avantatges que aporta a un negoci, la IA resulta tremendament rendible.

¿La IA estalvia temps?

Sí, amb una solució d’IA estalviaràs temps i diners, ja que aconseguiràs eliminar multitud de petites tasques i activitats manuals i tedioses, amb la qual cosa els teus empleats es podran centrar en altres tasques més productives.

¿La IA és fàcil d’utilitzar en petites empreses?

Una vegada que s’ ha completat la integració amb les solucions existents, la IA resulta molt fàcil d’ utilitzar.

Com et podem ajudar?

Explica’ns què necessites i contactem amb tu

A INFORBER SERVEIS TIC SL tractem la informació que ens faciliten les persones interessades amb la finalitat d’atendre les seves sol·licituds i enviar-los comunicacions comercials, així com els nostres butlletins.

938 213 802

de 09:00 a 13:30h – de 16:00 a 19:00h

assessor_acreditat_02
kit_digital

ESTIGUES AL DIA AMB LA NEWSLETTER D'INFORBER!

Rep puntualment en el teu email  els articles que es publiquen en el blog.