Avui en dia els ciberatacs han assolit nivells mai vistos, i això és conseqüència de la digitalització globalitzada en que vivim.
A mesura que l’economia és cada vegada més digital, han augmentat de forma exponencial el volum i la varietat d’amenaces causats pels ciberatacs, fet que suposa un repte per a les empreses actuals, les quals es veuen obligades a dissenyar cada dia més i millors estratègies de seguretat integrals per fer front a l’escenari d’amenaces que tenen. Segons les Nacions Unides i Europol estimen que el 2016, la indústria mundial de la ciberdelinqüència va superar el comerç il·legal de drogues per valor de 445 milions de dòlars. Però com responen les empreses, grans i petites, als ciber desafiaments a la que es veuen sotmesos?
El cert és que ara per ara és difícil protegir-se al 100% de qualsevol risc de rebre un ciberatac, sobretot per la constant evolució i canvis en el món tecnològic. No obstant això, sí que hi ha una sèrie de mesures que les organitzacions poden adoptar per disminuir el risc de rebre un atac o minimitzar l’impacte, en cas de rebre’l.
L’estudi Ciberseguridad: Acelerador de la innovación 2017, realitzat per Vodafone a quasi 1.500 responsables de seguretat d’empreses de diversos sectors i mides d’arreu del món, mostra que el 79% dels enquestats han fet de la ciber seguretat la seva prioritat
Una de les conclusions més significatives de l’estudi va ser la clara correlació que hi ha entre ciberseguretat i èxit de l’empresa, ja que les empreses amb major rendiment són les que posen per davant la ciberseguretat, i lluny de ser un obstacle, el 86% considera que comptar una estratègia de ciberseguretat aporta noves oportunitats de negoci.
Per altra banda, el 89% de les empreses enquestades afirmen que la millora de la seva seguretat informàtica és un element clau per reforçar la fidelitat i confiança dels seus clients.
Vist així, és clar que adoptar mesures per millorar la ciberseguretat poden ajudar de forma positiva en el creixement i a la innovació de les empreses, ja que són generadores de :
- La confiança necessària per afrontar projectes de transformació amb la seguretat que les dades estan segures i protegides.
- Garanties de que l’empresa compleix la normativa vigent en matèria de seguretat i protecció de dades.
- Augment de la confiança i fidelitat per part dels clients perquè saben que les seves dades estan protegides.
Arribats a aquest punt, el missatge és clar. Independentment dels plans de futur d’una empresa, la seguretat ha de ser una de les pedres angulars en l’estratègia del negoci. Per això és important identificar les mesures que permetin estar preparats per solucionar problemes informàtics que puguin sorgir en una empresa avui en dia i per al futurs problemes relacionats amb la seguretat informàtica. Algunes d’aquestes mesures són:
Conèixer els riscos informàtics.
Abans de crear una estratègia de seguretat és necessari conèixer els riscos informàtics als que està exposada una empresa.
Cultura de coneixements informàtics.
La seguretat no és un tema exclusiu del departament de TI, sinó que recau a tot es els treballadors d’una companyia, ja que les seves actuacions poden posar en risc la seguretat de l’empresa. Per això és cal una formació integral en pro de la seguretat.
Dur a terme treballs de seguretat informàtica.
Implementant tasques de seguretat que compleixin els objectius de:
- Detectar quan i com es pot produir un atac informàtic.
- Mesures d’autodefensa per evitar atacs.
- Identificar atacs en temps real i assignar els recursos per resoldre’s en el mateix moment.
Accions de resposta i recuperació davant atacs informàtics
Amb l’aplicació d’un pla de xoc que limiti els danys que pot provocar un atac cibernètic i garanteix el restabliment de la normalitat i la disponibilitat dels sistemes i dades en la major brevetat possible.
Tot i que cada cop són més les empreses que comencen a abordar la ciberseguretat com a tema de primer nivell, encara hi ha una gran disparitat entre la percepció de la ciberseguretat i la manera com s’aborda a la pràctica, i un gran percentatge d’empreses no està segur de com fer–hi front. No obstant això, cal recalcar que avui en dia la ciberseguretat és imprescindible per a les empreses que volen estar present en l’economia digital, créixer de forma segura i transmetre confiança als seus clients, de manera que és moment d’abocar-hi esforços si les empreses no volen perdre el tren de la competitivitat.